مجموعه تولیدی دکور و جعبه جواهر تهران

مجموعه تولیدی دکور و جعبه جواهر تهران

مجموعه تولیدی دکور و جعبه جواهر تهران

مجموعه تولیدی دکور و جعبه جواهر تهران

برلیان و الماس چه تفاوتی با هم دارند؟

با عمومیت یافتن استفاده از جواهرات به عنوان زیورآلات اصطلاحات نادرستی در بین افراد شاغل در این زمینه رایج شد که عموما به دلیل نا آگاهی این افراد بود و این اصطلاحات غلط به عموم مردم هم سرایت کرد.
یکی از این اصطلاحات غلط که اکثرا بین مردم استفاده می شود و استفاده از آن توسط مخاطبین من همیشه برای من به نوعی آزار دهنده بوده است، استفاده از واژه ی “برلیان” برای سنگ قیمتی “الماس” است و قصد دارم در مورد واژه برلیان و الماس توضیحاتی را در ادامه ارائه کنم.
برلیان Brilliant :
برلیان نوعی تراش است که برای سنگ الماس استفاده میشود این نوع تراش فرزند تراشی است به نام تراش سوییسی که برای انواع و اقسام سنگهای مختلف در گذشته استفاده می شده است. در تراش برلیان امروزه سعی بر آن است که هر چه بیشتر از قبل جلوه های بصری سنگ الماس را به نمایش بگذراند و زوایای و نوع برش را به شکلی تنظیم کنند که نور وارده شده به سنگ الماس با صفحات بیشتری از سنگ برخورده کرده و در انتها به چشم ما برخورد کند. برای دست یافتن به این مساله دانشمندان موسسات بزرگ آمریکا و بلژیک همیشه برای بهتر کردن نوع تراش الماس ها تلاش می کنند و سال به سال استاندارهای جدیدی را برای اینکار ارائه می دهند. و در اصل تراشندگان الماس چه کسانی که به روش سنتی مباردت به تراش الماس میکنند و چه کسانی که با دستگاه های پیشرفته بایستی پیرو این استاندار باشند.
الماس Diamond:
در مورد الماس کما بیش اکثر مردم اطلاعات خوبی دارند، من جمله اینکه، بالاترین درجه ی سختی را در بین سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی دارد، سنگی بسیار گران قیمت است گاهی اوقات الماسهایی که تاریخچه ی مختص به خود را با خود به همراه دارند پشتوانه ی پول مملکت ها هستند، نوع شفاف و بی رنگ آن معروفترین نوع آن است ولی امروز برای تنوع هم که شده از رنگهای مختلف آن هم استقبال به عمل می آید و غیره ….
پس به دلیل اینکه این نوع تراش یعنی تراش برلیان صرفا برای سنگ الماس روز به روز در حال پیشرفت و بهبود هست عموم افراد این سنگی قیمتی را به اسم برلیان میشناسند در صورتی که در اصل بایستی به خاطر داشته باشیم که نام این سنگ الماس است و تراش آن برلیان، ممکن است یک نوع سنگ با استفاده از نوع دیگری از تراشها، تراش خورده باشد پس نباید برای آن سنگ واژه ی برلیان را بکار ببریم.
http://www.jtd.ir
http://www.tehrandisplay.com

انواع پایه انگشتر - مخراج کاری نگین


نحوه و قرار گرفتن نگین ها بر روی پایه یا همان مخراج کاری، قسمتی از طراحی درست انگشتر می باشد.
- پایه چنگه ای (prong):
این نوع پایه بیشتر برای مدل های تک نگین (solitare)، استفاده می شود و توجه بیننده را بیشتر به نگین معطوف می کند تا به فلزی که آن را احاطه کرده است.
وظیفه اصلی پایه، نگهداری نگین به صورتی امن است، ضمن اینکه اجازه دهد تا نور به راحتی وارد الماس شده و بیشترین درخشش را داشته باشد.
هرچه میزان فلز به کار رفته در پایه بیشتر باشد، نگین محفوظ تر است و هرچه کمتر باشد، امکان درخشش الماس بیشتر می شود.


- پایه چنگه ای وی (V) شکل (V-prong):
چنگه هایی که از بالا به صورت (V) شکل، انحنا داشته باشند را مدل چنگه ای وی شکل می گویند.
این نوع پایه معمولاً برای الماس هایی با گوشه های زاویه دار مثل گوشه های برش مربع شکل پرنسی یا نوک الماس گلابی شکل استفاده می شود.
این نوع چنگه حفاظتی مضاعف را به زاویه هایی که ظریف و شکننده هستند و یا در معرض آسیب دیدگی قرار داند را می دهد.
نوع دیگر  مدل پایه چنگه ای ، اشتراکی (common prong) است. در این مدل سنگ ها را طوری کنار هم قرار می دهند که چنگه های اضافی در آن استفاده نمی شوند.


- پایه دیواره دار یا حفره ای (Bezel )
در این مدل، یک دیواره از فلز گرانبها دورتادور الماس را احاطه می کند.
نوع دیگر آن به صورت قوسی، فقط قسمتی از الماس را در بر می گیرد که به این مدل نیمه دیواره می گویند که شاهری مدرن به آن می دهد.
این نوع پایه برای مدل هایی با برش فانتزی استفاده می شود، مانند مدل گلابی شکل که یک قوس از فلز گرانبها به دور گوشه پهن گلابی و چنگه وی شکل ، قسمت باریک آن را در بر می گیرد.


- پایه کانالی (Channel)
این پایه مخصوص، الماس های گرد است و ظاهری براق و مجلل را به وجود می آورد. با انتخاب الماس های گرد، طراح صفی مرتب از سنگها را با درخششی بیشتر از سنگهای باگت خلق می کند. در این مدل، نگین ها به خوبی محافظت شده و لبه های آنها در معرض هیچ گونه ضربه و سائیدگی قرار نمی گیرد.


- پایه سنگفرشی (Pavé)
وقتی که سطح انگشتر از تعدادی الماس ریز پوشیده شده باشد، پایه سنگفرشی (Pavé) نامیده می شود. این نام، اسمی مناسب می باشد، زیرا سطح آن مانند یک تکه از خیابان زیبا فرش شده با سنگ های گرانیتی است.
در این نوع پایه، اندازه الماس ها باید دقیقاً یکسان باشند. اگرچه سایز آنها کوچک است، در مجموع هر سنگ به پراکندگی نور این مدل کمک می کند.
برای تشخیص کیفیت انگشتر، دقت کنید سطح آن مانند فرشی از جواهرات به نظر برسد.
ارزش چنین انگشتری، مانند مدل تک نگین چندان مشهود نیست اما وقتی شما زحمت ساخت آنرا در نظر بگیرید، قیمت عادلانه ای را برای آن می پردازید.


- پایه مهره ای (Bead)
وقتی که الماس ها طوری قرار گرفته اند که از هم کمی فاصله داشته باشند، اصطلاحاً پایه مهره ای (Bead)، نامیده می شوند.
در این مدل، نگین ها بزرگتر و برجسته تر هستند.
طراح جواهر با ایجاد تنوع در اندازه سنگها و اندازه پایه می تواند مدل های زیبا و خلاقانه ای را ایجاد نماید.


- پایه خوشه ای (cluster)
نوع دیگر از طرح یک پایه و تعدادی الماس ریز است که می توانند به صورت یک گل یا طرحی تخیلی در کنار هم قرار گیرند.
این پایه معمولاً در چند سطح با ارتفاعی قابل ملاحظه بالای دست قرار می گیرد که ممکن است بسیار باز و فضاگیر باشد و یا ممکن است فشرده تر باشد.
شکل انگشت در انتخاب هر کدام از اینها موثر است. به خاطر داشته باشید، نوع باز توجه را از انگشتان دور و بر عکس نوع فشرده، توجه را به سمت دشت و انگشتان جلب می کند.


- پایه تراز (Flush)
در این نوع پایه سطح نگین با سطح پایه هم تراز بوده و فقط سطح خارجی و کمی هم از قسمت بالایی نگین دیده می شود. این مدل کاملاً بر خلاف اصل ارتباط الماس با نور است، ولی کاملاً در حال رواج پیدا کردن است و برای کسانی مناسب است که ایده درخشش نوری مانند ستاره در آسمان را می پسندند.



- پایه بالرین (Ballerina)
یکی از انواع انگشترهای کلاسیک، مدل چند نگین بالرین است که زیبایی خود را از نحوه قرار گرفتن باگت هایی گرفته اند که به صورت مخروطی به دور یک مرکز ردیف شده اند و ظاهری مانند دامن بالرین ها را به وجود می آورند.
http://www.jtd.ir
http://www.tehrandisplay.com

انواع مدل های گوشواره


گوشواره، زیور آلاتی است که اغلب توسط زنان و در کشورهای خارجی بعضاً برای مردها استفاده می شود. علی رغم مدل ها و سبک های مختلفی که برای گوشواره وجود دارد.مدل های معروفی که برای گوشواره مورد استفاده قرار می گیرد، در زیر به برخی از آنها اشاره می کنیم.
- گوشواره میخی:
گوشواره میخی، نوعی گوشواره می باشد که پین در پشت نرمه گوش قفل می گردد. این نوع گوشواره، یکی از محبوبترین نوع گوشواره در میان نسل جوان می باشد. این نوع گوشواره معمولاً کوچک می باشد و مستقیماً بر روی نرمه گوش قرار می گیرد.این گوشواره توسط یک پین، درون گوش رفته و محکم می گردد. بر روی این نوع گوشواره اصولاً از جواهرات استفاده می شود که محبوبترین آنها الماس، برلیان و مروارید می باشد که بسته به اندازه نگین زیبایی آن افزون تر می شود.


- گوشواره های آویزان:
این نوع گوشواره، گوشواره هایی را شامل می شود که از نرمه گوش آویزان می شود. این گوشواره از آنجایی که از گوش آویزان بوده، بسیار چشم نواز و فریبنده می باشد.بر روی این نوع گوشواره قرار گرفتن سنگ و جواهرات باعث درخشش و زیبایی منحصر ره فرد آن می شود.
- گوشواره های چنبری (حلقه ای) :
این نوع گوشواره به نوعی است که درون سوراخ گوش قرار می گیرد و به دور نرمه گوش چنبر (حلقه) می شود.در این نوع گوشواره معمولاً از طلا استفاده می شود و برای زیبایی بیشتر آن از الماس و سنگ های قیمتی بر روی آن می توان استفاده کرد.درهنگام خرید این نوع گوشواره باید به تیزی نوک گوشواره دقت کنید زیرا موقع نصب آن به نرمه گوش آسیب نرسد.


- گوشواره های کلیپسی:
این نوع گوشواره ترجیحاً به عنوان زیوری در مد به کار می رود. استفاده از این نوع گوشواره ها احتیاجی به سوراخ کردن گوش ندارد.این گوشواره ها زیبایی های خود را دارد اما توصیه ما به شما عزیزان این است که برای جواهرات گوشواره ای گران قیمت از این نوع گوشواره استفاده نکنید.5) گوشواره پیچی:این نوع گوشواره که مخلوطی از گوشواره میخی و آویزان می باشد، یکی از زیباترین سبک های گوشواره می باشد. این نوع گوشواره، یکی از امن ترین مدل های گوشواره می باشد که به لاله گوش پیچ و محکم می شود.
http://www.jtd.ir
http:/www.tehrandisplay.com

اشعه لیزر و ترفیع جایگاه آن در صنعت جواهرسازی

وش‌های کاربردی در زمینه برش، کنده‌کاری و تعمیر به کمک لیزر در صنعت ساعت و جواهرسازی استاندارد می‌شوند.

صنعت ساعت و جواهرسازی دیگر بدون کاربرد لیزر معنا ندارند. قلمرو استفاده از اشعه لیزر وسیع است. در کنده‌کاری حلقه‌ها و ساعت‌ها تولید و ساخت طرح‌های اولیه و حتی انجام تعمیرات، اشعه لیزر به‌کاربرده می‌شود. استفاده از ‌آن شامل سیستم‌های پیچیده نیز می‌شود. تولیدکنندگان مجموعه نرم‌افزارهایی را از این طریق شکل داده‌اند که برای مقاصد مختلف در نظر گرفته شده‌اند.

به گفته "فریدمن" لیزر در انجام اموری همچون کنده‌کاری برروی جواهر یا ساعت کاربرد فراوانی دارد. او یکی از مسئولان ابزار "پرتونگاریI Radiation Tools "وابسته به دانشگاه "اشتوت‌گارت" است.

در قلمرو صنعت طلا و ساعت‌سازی تکنیسین‌ها تلاش می‌کنند تا با استفاده از لیزر خطوطی مستقیم روی سطوح منحنی اشیاء ایجاد کنند. ممکن است قسمت‌های داخلی یا خارجی حلقه‌ها برای این کار مناسب تشخیص داده شوند. در چنین شرایطی عمل کنده‌کاری باید به‌صورتی باشد که مشاهده‌کنندگان به زاویه برخورد نور و مایل بودن آن پی‌نبرند، که انجام این‌کار به محاسبات دقیقی نیاز دارد. برنامه‌ها نیز پیشرفت بیشتری یافته‌اند. در این پروسه محورهای چرخانی که به‌طور مستقیم کار می‌کنند، کنده‌کاری دقیق قسمت‌های داخل، خارج و جانبی حلقه را میسر می‌سازند.

به گفته "رومن جردن Roman Jordan" مسئول بازاریابی در "روفین لیزر Rofin Laser" با توجه به این‌که انجام امور گرافیکی شامل بخش‌های گوناگونی می‌شود، دقت زیادی لازم است تا بتوانیم مراحل تولید را آسان سازیم. طرح‌هاباید متناسب باشند. تصاویر نباید با یکدیگر جابه‌جا شوند زیرا درز و شکاف قابل رویت می‌شود. الگوریتمی که به وسیله آن خطوط تبدیل به سطوح منحنی می‌شوند در برخی موارد از سوی تولید‌کنندگان به‌کار گرفته می‌شود که خود از نظر تجاری اقدامی محرمانه است. در هرحال کاربران نباید به پیچیدگی محاسبات توجه کنند.

تولیدکنندگان علاقه‌ای به عملکرد داخلی برنامه‌هایشان ندارند اما مایلند از دستگاه‌هایی استفاده کنند که به طور اتوماتیک‌وار عمل می‌کنند.

درباره ابزار کوچک‌تر کافی‌است که حلقه را روی قسمت موردنظر قرار دهید و سپس دکمه را فشار دهید. ابزاری که کنده کاری را انجام می‌دهند باید مانند یک چاپگر عمل کنند.

در استفاده از این‌گونه ابزار مشتریان مجموعه داده‌هایی را وارد ساخته و سپس آن ها باید کار خود را آغاز کنند. سیستم "لیزرپلاس" مانند چاپگر به کمک PC قابل کنترل است. از این سیستم برای تولید سرویس‌های کوچک و همچنین با استفاده از قطعات اتوماتیک برای تولید انبوه بهره گرفته می‌شود.

سیستم‌ها باید بدون خطا کار کنند. تولید باید کامل و بدون نقص باشد. درجه ایمنی سیستم قابل ملاحظه است. به‌طوری‌که اگر حلقه را با سنگ کنده‌کاری کنید، سنگ صدمه ای نمی‌بیند.

پرسازی خطوط باید به‌درستی انجام گیرد و این ویژگی دیگر سیستم کنده‌کاری محسوب می‌شود. برای انجام این کار قطعات باید از کیفیت بالا برخوردار بوده و بادوام باشند. دستگاه‌های کنده‌کاری متعدد لیزری، قادر به ساختن نمودارهایی در برنامه‌های استاندارد گرافیکی مانند "کورل درا Corel Draw" یا برنامه‌های پردازش گر تصویری مانند "فتوشاپPhotoshop" هستند. برای مثال ممکن است برای حلقه عروسی امضای یک زوج یا مهر آن ها برای کنده‌کاری انتخاب شده باشد. در هرحال کنده‌کاری یا حکاکی، کار اضافی به‌شمار نمی‌آید، بلکه در برخی موارد، جزیی از طراحی است.

لیزرهای استاندارد در ارایه طرح‌های ملیله‌کاری و مفاهیم طراحی از عملکرد قابل توجهی برخوردارند.

دستگاه‌ها در قالب اندازه‌های مایکروویو عرضه می‌شوند.

از جمله مشکلاتی که تولیدکنندگان با آن مواجه هستند آن است که چگونه ابزار خود را کوچک‌تر سازند. برای مثال در نمایشگاه "بازلBazel ، شرکت فوق، ابزار حکاکی لیزری را معرفی ‌کرد که به اندازه یک مایکروویو است.

این دستگاه برای سردسازی از هوا استفاده می‌کند. اگرچه این ویژگی عملکرد آن را محدود می‌سازد. در حال حاضر کاربران دستگاه‌های کوچک نباید انتظار دستگاه‌های بزرگ‌تر از ۱۰ وات را داشته باشند. ابزارهای کوچک کارخانه "روفین" ۱۰ وات هستند.

در چنین شرایطی کنده‌کاری با این نوع دستگاه‌ها در مقایسه با ابزارهایی که نور شدیدتری را ایجاد می‌کنند مدت طولانی‌تری را به خود اختصاص می‌دهند. در هرحال آن ها با هوا سرد نمی‌شوند، از این‌رو حجیم‌تر به‌نظر می‌رسند. باوجودآن‌که دستگاه‌ها هم‌اکنون بسیار کوچک و درنتیجه ارزان ‌تر شده‌اند هنوز باید قابلیت استفاده و سودآوری بیشتری به‌دست بیاورند
http://www.jtd.ir
http://www.tehrandisplay.com

تولید طلا از کلم


یک دانشمند نیوزلندی از ابداع روشی برای استحصال طلا از گیاهانی مثل کلم خبر داد. کریس اندرسون پژوهشگر 26 ساله نیوزیلندی اعلام کرد اطمینان دارد که شیوه ابداعی وی برای استخراج طلا با کشت گیاهانی همچون کلم روی پس مانده های سنگ معدن پس از استخراج فلز از آنها از لحاظ تجاری قابل اجرا است.
وی بر این باور است که می توانید از یک هکتار کلم زیر کشت بیش از یک کیلوگرم طلا بدست می آورد .ولی می گوید در جریان آزمایشی در سال 1997 به طور تصادفی به این روش پی برد.ولی جزئیات آن را فاش نساخت.به گفته این دانشمند جوتن توانایی گیاهان در جذب برخی از فلزات از زیمن طی فرایندی مرسوم به فیتوماینینگ (گیاه معدنی) طی سالیان گذشته شناخته شده بود لیکن به نظر نمی رسید که این فرآیند در مورد طلا هم کارآمد باشد اندرسون می گوید گیاهانی همچون کلم وگل  کلم شلغم برای این کار مناسبند.
وی می افزاید این گیاهان روی پس مانده های سنگ معندنی در معادن قدیمی کاشته می شود.  و وقتی به نهایت رشد رسیدن یک ماده شیمیایی مخصوص به خاک اضافه می شود این ماده موجب می گردد که تا مدت 10 روز املاح باقی مانده طلا در خاک به صورت قابل حل درآید.گیاهان مذبور فلز محلول را جذب ودر واقع می مکند وسپس می میرند در مرحله بعد گیاهان پژمرده ،خشک وسپس برای استحصال طلا سوزانده می شوند .
این دانشمند اظهار می دارد در صدد است این شیوه را با استفاده بیشتر از گیاهان کلم برای استحصال فلزات با ارزشتر همچون پلاتین یا پلادیوم مورد آزمایش قرار دهد.
http://www.jtd.ir
http://www.tehrandisplay.com